Viime viikkoina on käyty aktiivista julkista keskustelua ratahankkeista. Erilaisia raideinvestointeihin tähtääviä hankkeita onkin vireillä yli 15 miljardin arvosta. Olennainen kysymys on, haluammeko kehittää rataverkkoa kannattavasti koko maassa vai laittaa kaikki rahat yhteen kannattamattomaan hankkeeseen? Esimerkiksi Itäradan kustannuksilla voitaisiin poistaa koko maan rataverkon korjausvelka.
Ratahankkeiden täytyy perustua kriittiseen kustannus–hyöty-tarkasteluun. Itäisten ratayhteyksien kehittämisen lähitulevaisuuden investointien tulee keskittyä olemassa olevan rataverkon perusparantamiseen.
Myös Itä-Suomen junayhteyksiä voidaan nopeuttaa parantamalla nykyistä rataverkkoa. Tämä palvelee pääkaupunkiseudulle suuntautuvan liikenteen lisäksi alueellisia liikkumistarpeita sekä yhteyksiä Päijät-Hämeen ja Itä-Suomen kaupunkien välillä.
Mahdollisesti tulevaisuudessa toteutettava uusi itäratalinjaus tulee perustua Lahti–Heinola–Mikkeli-ratayhteyteen. Yhteys on ollut kustannus-hyöty-tarkasteluissa selvästi paras. Tällä on merkittävä vaikutus Euroopan komission CEF-rahoitushaussa, jossa menestyminen edellyttää korkeaa kustannus-hyöty-tasoa.
Tutustu asiaan tarkemmin:
Suomeen on vireillä uusia rautateitä yli 15 miljardin arvosta – ministeriö pelkää, että kannattamattomat yhtiöt kaatuvat veronmaksajien niskaan
YLE:n uutinen 22.8.2022 https://yle.fi/uutiset/3-12583982
Itärata herättää tunteita, joita kannattaa lääkitä järjellisillä faktoilla
ESS päätoimittaja Markus Pirttijoen kolumni 21.8.2022
https://www.ess.fi/paakirjoitus-mielipide/4798635
Lapsilisä kuohutti, mutta sata kertaa kalliimmat radat saisi rakentaa vaikka niiden hyöty on mitätön
ESS päätoimittaja Markus Pirttijoen kolumni 14.8.2022
https://www.ess.fi/paakirjoitus-mielipide/4784781
Uhkaako Venäjä-suhteiden kylmeneminen pitkään suunniteltua itärataa? ”Hanke on hylättävä”, vaatii ulkomaankauppaministeri Ville Skinnari
YLE 11.8.2022
https://yle.fi/uutiset/3-12571623
Lentorata tarvitaan, itärataa ei – vaihdoton junayhteys tuo lentoaseman reilun puolen tunnin päähän Lahdesta
ESS 4.5.2022 / Lukiljalta / Maakuntajohtaja Niina Pautola-Mol ja Lahden kaupunginjohtaja Pekka Timonen
https://www.ess.fi/paakirjoitus-mielipide/4581071
Lisätietoja
Antti Kalliomaa
edunvalvontajohtaja
+358 40 547 7157
antti.kalliomaa(a)paijat-hame.fi