Valitse sivu

Raideyhteydet

Päijät-Hämeen liitto, Lahden kaupunki ja Heinolan kaupunki esittävät, että itään suuntautuvan raideliikenteen on jatkossakin kuljettava Lahden kautta. Päijäthämäläiset kannattavat olemassa olevien rataosuuksia kehittämistä ja Savon oikoradan rakentamista.

Matka-aikaa Itä-Suomen suuntaan on mahdollista lyhentää muutoinkin kuin rakentamalla Itärata. Ja vain murto-osalla sen kustannuksista. Mikäli nykyisten rataosuuksien (Lahden oikorata ja Karjalan rata) nopeuksia nostetaan ja jatketaan Lahden oikorataa Heinolan kautta Mikkeliin, nopeutuu itään suuntautuva liikenne merkittävästi. Helsingistä päästäisiin Kuopioon noin kolmessa tunnissa – lähes tunnin nopeammin nykyiseen verrattuna. Lahden ja Mikkelin väli taittuisi puolestaan 52 minuuttia nopeammin ja Helsingistä Joensuuhun lähes puoli tuntia nopeammin kuin tällä hetkellä.


Selvitys idän suunnan raideyhteyksistä

(Proxion 4/2022)

Tutustu selvitykseen ja sen julkistamistilaisuuden aineistoihin

Ajankohtaista raideyhteyksistä

Tv- ja radiohaastattelut


Miten etenee Itärata-hanke? Voiko Vantaa-Porvoo-Kouvola -rata toteutua? Maakuntajohtaja Niina Pautola-Mol: Tärkeintä on keskittyä nykyisen rataverkon kehittämiseen

MTV3, 29.11.2022 (Raideliikenneasia alkaa kohdasta19.57, kesto 10 min)

https://www.mtv.fi/sarja/viiden-jalkeen-10005427/mika-ihmeen-tekojentiistai-1681678


Uhkaako Venäjä-suhteiden kylmeneminen pitkään suunniteltua itärataa? ”Hanke on hylättävä”, vaatii ulkomaankauppaministeri Ville Skinnari

YLE 11.8.2022 (53 s)

https://yle.fi/uutiset/3-12571623


Raideyhteyksiin liittyvät uutiset

Lisätiedot:

Antti Kalliomaa
Edunvalvontajohtaja
+358 40 547 7157
antti.kalliomaa(a)paijat-hame.fi