Päijät-Hämeen liitto, Lahden kaupunki ja Heinolan kaupunki ovat selvittäneet itäisen Suomen ratahankkeiden hyötyjä ja haittoja. Suunnittelu- ja asiantuntijapalveluyritys Proxion Plan Oy:n toteuttaman selvityksen mukaan Savon oikorata tulisi puolet edullisemmaksi kuin Itärata. Myös matka-ajat lyhenisivät.
Lahden kaupunginjohtaja Pekka Timonen korosti asiantuntijaraportin julkistusseminaarin aluksi, että päätöksenteon pitää nojautua tietoon ja vastuullisuuteen. Tietopohjainen ja vastuullinen päätöksenteko asettaa myös erityisen suuret investoinnit, kuten ratahankkeet, oikeaan järjestykseen.
Idän suunnan raideyhteyksistä tehdyn selvityksen tuloksia esiteltiin verkkoseminaarissa 11.10. Tilaisuuteen osallistui etänä yli 70 päättäjää ja asiantuntijaa eri puolilta Suomea.
Lahden kaupungin, Päijät-Hämeen liiton ja Heinolan kaupungin tilaaman selvityksen mukaan Savon uusi oikorata toisi junayhteydet Itä-Suomeen nopeammin ja kustannustehokkaammin kuin kaavailtu Itärata.
Päijät-Hämeen liitto, Lahden kaupunki ja Heinolan kaupunki esittävät itäratakeskustelun vaihtoehdoksi olemassa olevien rataosuuksien kehittämistä ja Savon oikoradan rakentamista. Nyt julkaistun selvityksen mukaan matka-aikasäästöt Itä-Suomen suuntaan voidaan saavuttaa nopeammin ja pienemmillä kustannuksilla nostamalla nopeuksia nykyisillä rataosuuksilla sekä jatkamalla Lahden oikorataa Mikkeliin asti.
Idän raideliikenteen eri vaihtoehdot vertailussa
Seminaarissa projektipäällikkö Kaisa-Liisa Tikka, Proxion Plan Oy:sta esitteli idän suunnan raideyhteyksistä tehtyä selvitystä. Asiaa vertailtiin kolmesta eri näkökulmasta: nykyisten raideyhteyksien kehittäminen ja nopeuksien nostaminen, Savon oikoradan rakentaminen Lahden ja Mikkelin väliselle osuudelle ja Itärata eli rautatie Helsingistä Porvooseen ja Kouvolaan.
Itäradan rakentaminen maksaisi yli kaksinkertaisesti Lahden oikoradan parantamiseen, Lahti–Heinola–Mikkeli-radan rakentamiseen ja Karjalan radan nopeudennostoon verrattuna.
Itäradan kustannusarvio on noin 1,7 miljardia euroa. Toteutuakseen Itärata vaatii lisäksi Pasilasta lentoaseman kautta Keravalle kulkevan Lentoradan rakentamisen. Rakentamisen kustannusarvio yhteensä on noin 4,4 miljardia euroa.
-Toteuttamalla uusi Savon oikorata saavutetaan tehokkaammat junayhteydet nopeammin ja murto-osalla kustannuksista kuin rakentamalla Itärata, kiteyttää Lahden elinvoimajohtaja Markus Lankinen, joka toimi moderaattorina seminaarissa.
Yhä nopeammat yhteydet junaliikenteessä
Helsingistä Porvooseen ja edelleen Kouvolaan kaavaillun Itäradan on suunniteltu nopeuttavan kulkuyhteyksiä Itä-Suomen suuntaan. Tuoreessa selvityksessä kuitenkin todetaan, että Itäradan matka-ajan säästö olisi vain 14 min–21 min riippuen valitusta nopeustasosta.
Matka-aikasäästö suhteessa kustannuksiin olisi merkittävästi huonompi kuin nykyisten ratojen kehittäminen ja Lahti–Heinola–Mikkeli-rata.
Nostamalla Lahden oikoradan ja Karjalan radan nopeuksia voidaan saavuttaa merkittävät matka-aikasäästöt suhteessa kustannuksiin. Nykyisen Lahden oikoradan nopeustaso nostettavissa pienin kustannuksin jopa 300 km/h tasolle. Lahti–Heinola–Mikkeli-rata nopeuttaa Savon ja Päijät-Hämeen välistä yhteyttä jopa 52 min.
Esimerkiksi matka-aika Helsingistä Mikkeliin kestäisi vain tunnin ja 24 minuuttia nykyisen kahden ja puolen tunnin sijasta. Kuopioon päästäisiin Helsingistä noin kolmessa tunnissa ja Joensuuhun noin puoli tuntia nopeammin.
Junaliikenne tulee olemaan kilpailukykyinen verrattuna lentoliikenteeseen tulevaisuudessa. Joissakin Euroopan maissa ajetaan jo jopa 400 km/h nopeudella. Projektipäällikkö Kaisa-Liisa Tikka pitää 300 km/h ihanteellisena nopeustavoitteena Suomessa.
Lisätiedot:
Niina Pautola-Mol
Maakuntajohtaja
+358 44 077 3010
niina.pautola-mol(a)paijat-hame.fi
Pekka Timonen
Lahden kaupunginjohtaja
+358 50 337 4386
pekka.timonen(a)lahti.fi
Jari Parkkonen
Heinolan kaupunginjohtaja
+358 400 862 977
jari.parkkonen(a)heinola.fi