Valitse sivu

Asikkalaan, valtatie 24 varrelle kokoontui eduskunnan VT24 -ryhmän sekä alueen toimijoiden ja kuntien kutsumana joukko valtatien tilasta huolestuneita. Uudenmaan ELY-keskuksen mukaan Valtatien 24 tieluokitus tulisi muuttaa valtatiestä kantatieksi. Valtatien varren kunnissa se aiheuttaa huolta.

Tilaisuuden avasi eduskunnan VT24 -ryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Hilkka Kemppi (kesk.). Hän totesi, että valtatien 24 merkitys Päijänteen länsirannan kunnille on kiistaton.

  • Valtatie on merkityksellinen työssäkäyntiliikenteelle, teollisuudelle, yrityksille ja matkailulle.
  • Aluetta yhdistävän Päijänteen valtatien kehittäminen on otettava tosissaan ja asetettava kunnianhimoisia kasvutavoitteita. Onneksi niitä löytyy alueelta, sillä jo pelkästään seminaarissa nousi esille useiden erilaisten logistiikkakeskusten suunnittelu tien varteen kylmävarastoinnin ja elintarviketeollisuuden tarpeisiin.
  • Tien nopeuden ja turvallisuuden kehittäminen edellyttää valtatien kuuden kunnan ja kolmen maakuntaliiton tiivistyvää yhteistyötä, johon onnistuimme seminaarissa saamaan suuntaviivoja.

Maakuntien asiantuntijat valottivat valtatien 24 nykytilaa

Tilaisuudessa kuultiin alkuun asiantuntijoita Päijät-Hämeen, Pirkanmaan ja Keski-Suomen liitoista. Kaikille maakunnille valtatie on merkityksellinen erityisesti työssäkäynnin, yritysten raskaan liikenteen, huoltovarmuuden ja mökkiläisten näkökulmasta.

Pirkanmaan liiton liikennesuunnittelija Juho Vehviläinen toi esille, ettei historiassa ole vertailukohtaa tai menetelmiä, joilla osoitettaisiin tieluokan laskemisen vaikutuksia. Valtatie 24 tieluokituksen lasku jättäisi alueesta Etelä-Suomen suurimman katvealueen. Tieluokituksen laskusta tulisi myös kustannuksia liikennemerkkien ja karttojen päivittämisen osalta.

Keski-Suomessa puolestaan selvitetään kylmävarastointiin liittyvän logistiikkakeskuksen sijoittumismahdollisuuksia, joka lisäisi kumipyöräliikennettä ja toisi talouskasvua ja työpaikkoja Jämsään.

Destian ja Correct Consultingin tutkimuksen mukaan raskaan liikenteen suorite huonokuntoisilla teillä on Päijät-Hämeessä Suomen kolmanneksi huonoin.

  • Päijät-Hämeessä on suhteellisen paljon päällysteeltään huonokuntoisia tieosuuksia – erityisesti vt24 Vääksyn ja Padasjoen välillä. Se on myös raskaan liikenteen aktiivisessa käytössä ja aiheuttaa turvallisuusriskejä, totesi Päijät-Hämeen liiton suunnittelija Jenni Nousiainen.

Kokoustila, tumma tiiliseinä ja parkettilattia. Korkea pyöreä pöytä, jonka vieressä seisoo nainen ja mies. Miehellä kädessään mikrofoni. Taustalla iso näyttö, jossa teksti Valtatie 24 Nykytila.
Päijät-Hämeen liiton edunvalvontajohtaja Antti Kalliomaa kertoi Päijät-Hämeen liiton roolista valtatien edunvalvonnassa ja suunnittelija Jenni Nousiainen esitteli tieyhteyden tilannekuvan.

Valtatie 24 väylä on elintärkeä yrityksille, matkailulle ja huoltovarmuudelle

Tilaisuudessa kuultiin myös tien merkityksestä yrityksille ja matkailulle. Maakunnallinen Vuoden Yrittäjä 2023 -palkinnon saanut Vääksyn Konepiste Oy:n toimitusjohtaja Janne Korhonen painotti valtatien olevan elinehto yrityksen toiminnalle.

  • Vääksy on Suomen paras paikka tehdä vene- ja konekauppaa. Keskiössä on valtatie 24, jonka varrelta erityisesti mökkeilijät haluavat suosia paikallista venehankinnoissaan ja haluavat saada paikallista asiantuntemusta ja palvelua, kuten huolto ja talvisäilytys. Tien heikkeneminen olisi kuolinisku liiketoiminnalle, Korhonen painottaa.

Myös kansanedustaja Mira Nieminen (ps.) korosti vt 24:n merkitystä sen varrella oleville alueille ja yrityksille, ja totesi että sen kunnosta ja luokituksesta valtatienä on pidettävä kiinni.

  • Tie on hyvin merkityksellinen elinvoiman kannalta. Sen kautta kulkee paljon tavaraliikennettä, mutta se palvelee alueiden asukkaiden, yrittäjien sekä matkailuun liittyviä liikkuvuuden tarpeita. Reitti on tärkeää huomioida etenkin huoltovarmuuden näkökulmasta, jossa varautumiseen ja kriisivalmiuteen liittyvät asiat ovat tämän ajan kysymyksiä, muistuttaa Nieminen. Edunvalvonnan kannalta onkin nostettava alueiden ja niiden palveluiden saavutettavuuden sekä sujuvan liikkumisen merkitystä. On terävöitettävä tahtotilaa ja viestiä niihin kohteisiin sekä tarpeisiin, joilla tiestöä halutaan parantaa ja sen turvallisuutta lisätä.


Lahti Regionin toimitusjohtaja Raija Forsman kertoi Päijät-Hämeen järvimatkailun kehittämisestä, jonka valtatie 24 mahdollistaa.

  • Tien varrella on noin 23 000 vapaa-ajanasuntoa, joka lisää huoltovarmuus- ja palvelutarpeita. Tien varrella on myös useita kansallisesti ja kansainvälisesti merkittäviä matkailukohteita, kuten Himos, kuntien satama ja kanavatoiminta, Pulkkilanharju, hotelli Tallukka, Lehmonkärki ja useampi kansallispuisto. Pelkästään eteläisen Suomen suurimman majoitus- ja ohjelmapalveluja tarjoavan Himoksen alueen palveluja käyttää noin 340 000 asiakasta vuosittain.
  • Kuhmoisissa jokaiselle kuntalaiselle on lähes kaksi mökkiä eli mökkeilyllä on valtava vaikutus elinvoimaan. Kaikki nämä mökkiläiset tulevat valtatie 24 pitkin. Tieluokan lasku tarkoittaisi siis laskua elinvoimaan. Nyt kääritään hihat ja ryhdytään hommiin, Kuhmoisten kunnanjohtaja Valtteri Väyrynen tiivistää.

Valokuvat: Niina Ahlfors ja Antti Kalliomaa

Lisätietoja

Hilkka Kemppi, Eduskunnan Vt24-ryhmän pj., kansanedustaja, puh. puh. 0400 181 115,
hilkka.kemppi(a)eduskunta.fi

Antti Kalliomaa, Eduskunnan Vt24-ryhmän siht., edunvalvontajohtaja, puh. 040 547 7157,
antti.kalliomaa(a)paijat-hame.fi