Valitse sivu

Päijät-Hämeen liiton uusi brändi julkaistiin tänään maakuntavaltuuston kokouksessa Vääksyssä, hotelli Tallukassa. Uudistuksen tavoitteena oli luoda moderni, välitön ja kutsuva ilme, joka kertoo Päijät-Hämeen uudistumishalusta.

  • Halusimme virkistää ilmettämme ja ottaa samalla vaakunan sijasta käyttöön logon. Moderni Vellamo on hymyilevä, helposti lähestyttävä ja valmis haasteisiin. Vaakuna ei myöskään katoa, sillä käytämme sitä edelleen virallisissa yhteyksissä, kertoo maakuntajohtaja Niina Pautola-Mol

Vaikutteita vaakunasta

Aaltokiharat symboloivat merenneitotaustaa ja niissä voi nähdä myös viitteitä Päijät-Hämeen vaakunaan. Vellamon veikeä ilme syntyy hymysuusta ja heittomerkkisilmistä, jotka viittaavat vuorovaikutukseen ja keskusteluun.

Uusi ilme on moderni, välitön ja kutsuva, se kertoo Päijät-Hämeen uudistumishalusta ja kutsuu tutustumaan tarkemmin. Selkeä ja graafinen ilme sopii moniin tarkoituksiin ja sitä on helppo muokata esimerkiksi värein.

Vellamossa käytetyt elementit sopivat myös kuvitukseen ja niistä voi muodostaa symboleita tai kuviopintoja. Yhdistämällä ilmeeseen erilaisia viestejä, voidaan nostaa Päijät-Hämeen liiton ajamia asioita.

  • Uusi ja moderni Vellamo sai hymyn huulille, kun sitä esiteltiin työryhmälle sekä päättäjille. Odotankin innolla, että saamme sen viestintämateriaalien lisäksi käyttöön myös markkinointituotteissamme, innostuu Niina Pautola-Mol.

Osallistava uudistusprosessi

Uudistus toteutui reilun kahden kuukauden aikana yhteistyössä KMG Turku -mainostoimiston kanssa.

Heti aluksi selvitimme kyselyllä Päijät-Hämeen liiton luottamushenkilöiden, sidosryhmien ja henkilökunnan näkemyksiä. Vastauksissa liittoa kuvailtiin sanoilla: asiantuntemus ja yhteistyö, jotka kuvaavatkin hyvin Päijät-Hämeen liiton toimintaa.

Väreistä ehdottomia suosikkeja olivat siniset. Perusteluissa korostuivat järvet ja vesi. Sininen on myös liiton vaakunasta tuttu ja turvallinen väri. Seuraavaksi suosituimmat värit olivat vihreät, jotka yhdistettiin vihreiden harjujen maahan. Lisäksi Vellamon keltainen sai myös joitain mainintoja.

  • Kyselystä saimme arvokasta tietoa, jonka pohjalta mainostoimisto valmisteli kaksi vaihtoehtoista ehdotusta, toteaa edunvalvontajohtaja Antti Kalliomaa. Valmisteluaika oli lyhyt, mutta yhteistyö mainostoimiston kanssa sujui loistavasti.

Valtuuston kokouksessa uusi ilme herätti ihastusta ja uudistusta pidettiin onnistuneena.

  • Ja mikä olisikaan ollut parempi paikka uuden ilmeen ja modernin Vellamon lanseeraukseen kuin Hotelli Tallukka Vesijärven ja Päijänteen rannoilla, ihastelee Kalliomaa.
     

Brändityötä valmisteli työryhmä, johon kuuluivat: maakuntajohtaja Niina Pautola-Mol, edunvalvontajohtaja Antti Kalliomaa, aluesuunnittelujohtaja Niina Ahlfors, viestintäkoordinaattori Maija Väkeväinen, visuaalinen suunnittelija Maaret Monola ja projektipäällikkö Joonas Pokkinen. Edunvalvontajohtaja kiittelee myös mainostoimistoa toimivasta yhteistyöstä.

  • Välillä on tarve luoda nahkansa uusiksi. Oli suuri ilo saada olla mukana suunnittelemassa ja toteuttamassa Päijät-Hämeen liitolle uutta brändi-identiteettiä. Uusi brändi on suunniteltu moderniksi, tyylikkääksi ja aikaa kestäväksi, kertoo Kim Hartman, projektipäällikkö / Mainostoimisto KMG Turku.

Tutustu Brändikirjaan tästä

Lisätietoja

Antti Kalliomaa
edunvalvontajohtaja
+358 40 547 7157
antti.kalliomaa(a)paijat-hame.fi